Phishing Alarm: mijn ervaring


23 Jul 2024

Phishing Alarm: mijn ervaring

🚨Phishing Alarm: mijn ervaring🚨 

Phishing is een steeds groter wordend probleem in onze digitale wereld. En hoewel ik dacht, dat gebeurt mij niet, viel ik deze morgen zelf ten prooi aan een phishing-aanval en de gevolgen waren lichtelijk stressvol. In deze blog deel ik mijn ervaring, wat ik heb geleerd en hoe jij jezelf kunt beschermen tegen online fraude.

Fiverr is een site waar je jezelf als freelancer kunt inschrijven en diensten kunt aanbieden. Ik ben daar echt geheel nieuw op, dus nog niet met alles bekend. Ik had een mail gekregen voor een opdracht en ik had me kennelijk niet genoeg verdiept in hoe dat precies ging. Ook had ik nog helemaal geen betaalgegevens ingevoerd. Dus toen ik dat moest doen om de opdracht aan te nemen en het geld te innen, leek het ook niet meer dan logisch. Achteraf gezien stom, want ik heb de link niet vooraf gecheckt en me niet goed genoeg ingelezen. Anders had ik namelijk geweten dat het niet via mail gaat maar pas na het afleveren van de order via het systeem.

Maar goed, het leek echt alsof je in het systeem van Fiverr zat en ik heb dus mijn creditcardgegevens ingevuld. Toen de spinner van betalingsplatform Stripe bleef draaien, dacht ik eerst nog aan een storing, maar toen er ook niemand op de hulpchat reageerde, kreeg ik argwaan.

En toen pas begon het te dagen: s**t, ik heb op een link gedrukt en mijn creditcardgegevens ingevuld!!!

Wat heb ik gedaan? De creditcardmaatschappij gebeld en voor alle zekerheid mijn kaart laten blokkeren, mijn wachtwoord bij Fiverr veranderd, een scan over mijn MacBook gegooid en het incident gemeld bij Fiverr. Na een klein paniekmomentje is alles weer in orde. Er waren nog geen verdachte acties op mijn creditcard en na mijn telefoontje konden ze er ook niks meer mee, want hij is direct geblokkeerd. Ik kan er zelf alleen ook niks meer mee 🤣

Deze wijze les heeft mij €7,50 gekost voor een nieuwe kaart. Gelukkig gebruik ik een wachtwoordmanager en heb ik dus niet overal hetzelfde wachtwoord voor, wat dus geen gevaar levert voor andere sites of codes.

Dit is dus één manier van phishing. Wat valt er nog meer onder? Phishing is een vorm van online fraude waarbij criminelen zich voordoen als legitieme bedrijven om persoonlijke en financiële informatie te stelen. Dit kan via e-mail, sms, social media of andere kanalen gebeuren.

Hoe herken je phishing?

  • Ongeloofwaardige URL's: Controleer altijd de URL van de website waar je je gegevens invoert. (Ja, daar had ik het inderdaad aan kunnen zien.)
  • Grammaticale fouten: Phishing-berichten bevatten vaak spelling- en grammaticafouten. (In mijn geval niet.)
  • Onverwachte verzoeken: Wees wantrouwig bij onverwachte verzoeken om persoonlijke informatie. (Dit leek logisch en daar schuilt ook vaak het gevaar.)

Wat te doen als je slachtoffer bent?

  • Blokkeer je kaart: Neem direct contact op met je bank om je kaart te blokkeren. (Check, en ja, dat kost je geld, in mijn geval €7,50, maar bedenk eens wat het je kost als ze je kaart gebruiken, waarschijnlijk meer.)
  • Meld de fraude: Meld de phishing-aanval bij de desbetreffende dienst en bij de politie. (Check, onder de gebruikersnaam waarmee ze mij benaderden zijn ze geband, maar waarschijnlijk maken ze wel weer een nieuwe aan.)
  • Controleer je rekeningen: Houd je bankafschriften goed in de gaten voor verdachte activiteiten. (Check, gelukkig was ik er op tijd bij.)

Hoe je jezelf kunt beschermen

  • Gebruik sterke wachtwoorden: Gebruik unieke, sterke wachtwoorden voor al je accounts. (Gebruik bijvoorbeeld een wachtwoordmanager, zodat je niet meerdere keren hetzelfde wachtwoord gebruikt.)
  • Twee-factor authenticatie: Schakel twee-factor authenticatie in waar mogelijk.
  • Wees voorzichtig met links: Klik niet zomaar op links in e-mails of berichten van onbekende afzenders. (Het erge is, dat wist ik, en toch gedaan, STOM.)

Conclusie phishing is een ernstige bedreiging, maar door waakzaam te zijn en de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen, kun je jezelf en je informatie beschermen. Het kan echt iedereen overkomen en ik hoop dat mijn ervaring je helpt om beter voorbereid te zijn op de gevaren van online fraude.



Terug